12 Eylül 2009 Cumartesi

MESNEVİ-MEVLANA CELADEDDİN RUMİ

ŞEFİK CAN,2008,700 sayfa

Bu bloğu sürekli takip edenler farkındadır zannediyorum.Uzun zamandır çok fazla kitap eklemedim.Bunun sebebi bu altı ciltlik muhteşem eseri hakkını vererek ve sindirerek okumaya çalışmamdır.Nihayet geçen hafta bu uzun kitabını son sayfasını okudum ve ne yazacağımı bilemediğim için bugüne kaldı kitap yorumum.Çünkü Mevlana o kadar güzel şeyler yazmışki ben ne yazsam da anlatamayacağımdan korktum bu güzellikleri.

Mesnevi'nin birçok farklı tercümesi var piyasada ancak ben bir dostumun tavsiyesine uyarak Şefik Can'ın yapmış olduğunu tercih ettim.Bu tercüme toplam üç kitaptan oluşuyor.herkitap iki cilt içeriyor.Diğerlerini incelemedim ama okuduğum kolay anlaşılır ve dipnotlarla yeterince takviye edilmişti.İleriki zamanlarda zaman ve koşullarımın uygunluğuna göre diğer tercümelerle karşılaştırmalı okumayı da planlıyorum.
Kitabın yazılış koşullarını aşağıdaki linkten okuyabilirsiniz:

http://tr.wikipedia.org/wiki/Mesnevi_(Mevl%C3%A2n%C3%A2)
Kitapta müslümanlık,inanç,sevgi,dostluk,Allah sevgisi konuları hikayelerle şiirsel bir şekilde anlatılmış.Manevi olarak huzur buluyorsunuz okurken.Müslümanlığın ne olduğu Kuran ayetlerine ve hadislere dayanarak çok güzel anlatılmış.
Benim kitapta yakaladığım şu ufak detaylar ilginç geldi bana:
Nasreddin Hoca'nın bir fıkrası vardır.hanımı eti yer de kedi yedi der Hoca'ya.Hoca da tartar kediyi...Bu fıkra Mesnevi'de geçiyor.
Paulo Colelho'nun Smyacı Kitabı'nı okumayan çok az insan vardır herhalde.Bu kitabın da Mesnevi'den esinlenerek yazıldığını düşünüyorum ben.Aynı hikaye Mesnevi'nin son cildinde var.Paulo Coelho hikayeyi biraz uzatıp romanlaştırmış.Haddimi aşmak istemem ama modern İspanyol Sufimiz P.C Mesnevi'yi okuyup bu hikayeden esinlenmiş olabilir.

Peki neden bizim Mesnevi'miz bu kadar geri planda kalmış?tanıtılmamış.Esin kaynağı olduğu kitaplar dünya çapında ünlü olup,okunurken?2007 yılında ben dahil hangimiz okuyup anlamaya tanıtmaya çalıştık bu kitabı?Elif Şafağın Aşk kitabını mı bekliyorduk?birşeylerin ilgimizi çekmesi için medyatik mi olması gerekiyor?
Kendi adıma gerçekten utanıyorum.Senelerdir Mesnevi'yi okuma isteği içerisindeyim ama ben de aynı hatayı yaptım.
Zararın neresinden dönsek kardır.O yüzden hemen bir Mesnevi kitabı sipariş edip,okumaya başlayın derim ben.
Keyifli ve huzurlu okumalar

KİTAPTAN:
Bu dünya,bir dağa benzer.İşlerimiz,yaptıklarımız da seslenmek gibidir.Seslerimiz güzel de olsa, çirkin de olsa,dağa çarpar,döner yine bize gelir.

Şunu bil ki,ağızdan,dilden ansızın çıkan söz,yaydan fırlamış ok gibidir.Ey oğul, o ok bir daha geri dönmez;suyu baştan kesmek gerek

Nice dualar vardır ki, dua edenin aleyhinedir.Onun ziyanına ve helakına sebep olacak bu duaları,pak ve mukaddes olan Allah,kereminden merhametinden dolayı kabul etmez





2 yorum:

lezzettabağı dedi ki...

Ben de ne zamandır istiyorum Mesnevi'yi okumayı.Üstelik Elif Şafak'ın Aşk'ını da okuyunca daha da heveslendim.Aslında bu zamana dek okumamam bir ayıp!Senin okuduğun güzel değil mi?Onu mu alayım ben de?

asli koyuncuoğlu dedi ki...

Sevgili Anneler ve kızları,
Benim okuduğum Ötüken Yayınları-Şefik Can Tercümesi.Gayet anlaşılır ve iyi.Internetten sipariş verebilirsin.
Keyifli okumalar