23 Mayıs 2009 Cumartesi

ÇAVDAR TARLASINDA ÇOCUKLAR- JEROME DAVID SALINGER





YKY,2002,6.BASKI


202 SAYFA


Kitabın orijinal ismi Catcher in the Rye,Daha önce Türkçe'ye Gönülçelen adı ile de çevrilmiş.


Ergenlik çağındaki Holden Caulfield adlı bir çocuğun okuldan kovulmasıyla Noel öncesi yaşadığı şehre gelip,evine uğramadan bir otelde kalarak yaşadığı maceralar anlatıyor.Bu maceraları onu pskiyatri kliniğine taşıyor.


Kitaptaki kimi muzır kısımlar hoşa gitmese de,dikkatli okuyucular aşağıda yazacağım bilgelik dolu kısımlardan etkilenecektir.Kitap edebiyat dünyasında büyük yankılar uyandırmış.Kitabın yazarının da bunda etkisi olduğu düşünülebilir.1963 yılından bu yana yeni kitap yazmamış ve büyük bir gizlilik içinde yaşıyormuş.


Birçoğumuzun ergenlik çağında çılgın,asi davranışları olmuştur.Kitabın kahramanı Holden yetişkin dünyasının ikiyüzlü ilişkilerinden bıkmış ve masumiyet arayışında bir karakter olarak karşımıza çıkıyor.Yazar kitapta karşısındaki ile konuşuyor gibi bir dil kullanmış.Holden aklına gelenleri,yaptıklarını saf ve masum bir şekilde aktarmış.Bu anlamda kullanılan dil sıradışı.


Kitabın kahramanını kendime çok yakın hissedemedim.Yaptıklarını da çok onaylamadım.Ama bu tabiki kitabı sevmediğim anlamına gelmiyor.Kitapta anlatılanlara yabancı hissettim kendimi.

KİTAPTAN:

Bir kitabı okuyup bitirdiğiniz zaman,bunu yazan keşke çok yakın bir arkadaşım olsaydı da,canım her istediğinde onu telefonla arayıp,konuşabilseydim diyorsanız,o kitap bence gerçekten iyidir.

------------------

Büyük bir çavdar tarlasında oyun oynayan çocuklar getiriyorum gözümün önüne.Binlerce çocuk,başka kimse yok ortalıkta -yetişkin bir kimse -yani benden başka.Ve çılgın bir uçurumun kenarında durmuşum.Ne yapıyorum,uçuruma yaklaşan herkesi yakalıyorum;nereye gittiklerine hiç bakmadan koşarlarken,ben bir yerlerden çıkıyor,onları yakalıyorum.Ben çavdar tarlasında çocukları yakalayan biri olmak isterdim.Çılgın bir şey bu,biliyorum,ama ben yalnızca böyle biri olmak isterdim.Biliyorum, bu çılgın bir şey

----------

Olgunlaşmamış insanın özelliği,bir dava uğruna soylu bir biçimde ölmek istemesidir,olgun insanın özelliği ise bir dava uğruna gösterişsiz bir biçimde yaşamak istemesidir.

2 yorum:

Adsız dedi ki...

Listemdeki bir kitap, aslında çok merak ediyorum. Elimdeki kitap bittikten sonra okumak istiyorum. Teşekkürler.

neslihan erzincan özgür dedi ki...

çok güzel bir kitap,okuduğumda uzun zaman etkisinden çıkamamıştım...